Lezingavond “Fokken voor diversiteit”

Beste leden van de GSVN,

De GSVN heeft samen met de VES en de NCDH een lezing georganiseerd. De titel van de lezing is “Fokken voor diversiteit” en de spreker is de zeer gewaardeerde Pieter Oliehoek. Pieter heeft de lezing ook voor de Raad van Beheer gegeven en aangezien de interesse enorm was, maar het aantal plaatsen beschikbaar beperkt, waren de lezingen zeer snel uitverkocht. Omdat de lezing zeer interessant is, willen wij alle leden van de GSVN, VES en NCDH (en niet-leden) in de gelegenheid stellen de lezing, door ons georganiseerd, bij te wonen.

Datum: 28 november 2017

Tijdstip: Zaal opent om 19:30 uur, lezing begint om 20:00 uur

Duur: de lezing duurt ongeveer 2 uur

Waar: DogCenter, Jan Stuversdreef 4, 5315 NZ, Kerkwijk

Kosten: € 10,- p.p. voor leden van de GSVN, €15,-  p.p. voor niet-leden

Betalen: bedrag voor de lezing overmaken op IBAN NL78 RABO 0336 2507 03 van penningmeester NCDH, onder vermelding “lezing GSVN-lid of lezing niet-lid”

Koffie/thee: eerste kopje koffie of thee is gratis.

Toegangsbewijs: Na inschrijving ontvang je een email-bevestiging van je inschrijving. Dit is tevens je toegangsbewijs.

Afmelden en restitutie: door de lage kosten van inschrijving is het niet mogelijk om inschrijfgeld te retourneren bij afmelding. Als je door welke oorzaak dan ook zelf verhinderd bent kun je je toegangsbewijs aan iemand anders geven. Meld dit wel vooraf aan: voorzitter@gordonsettervereniging.nl

Vol = vol

Over de lezing “Fokken voor diversiteit”: het verlies van diversiteit aan genen geeft onherroepelijk meer inteelt. Fokken voor diversiteit kan op drie manieren. Op dit moment zetten de meeste rashonden verenigingen in op dekbeperkingen en het inkruisen van andere rassen. Maar wanneer wordt dit nu werkelijk effectief? Dit verhaal zal gaan over hoe diversiteit in de praktijk het beste behouden kan worden.

Over de spreker: Pieter Oliehoek is al vanaf zijn 11de levensjaar bezig met hondenfokkerij. Tijdens zijn studie biologie heeft hij zowel het onderscheiden van hondenrassen met behulp van DNA als het behoud van diversiteit binnen de IJslandse hond onderzocht. Na zijn studie is hij gepromoveerd op het behoud van genetische diversiteit binnen kleine populaties aan de Wageningen University. Deze kennis past hij regelmatig toe in het ondersteunen van fokbeleid bij zowel dierentuin-populaties als op honden.
Meer informatie is te vinden op: www.breedingfordiversity.com

Alle leden en niet-leden van de GSVN, VES en NCDH zijn van harte welkom op deze lezing. Niet alleen fokkers maar ook alle geïnteresseerden zijn van harte welkom!  Je kunt je opgeven door een mail te sturen naar: voorzitter@gordonsettervereniging.nl

Om de entreekosten zo laag mogelijk te houden hebben wij de lezing samen met twee andere rasverenigingen georganiseerd te weten: De Nederlandse Vereniging van Liefhebbers van de Engelse Setter (VES) en De Nederlandse Club voor Dalmatische Honden (NCDH)

Wij hopen jou op 28 november te mogen verwelkomen in Kerkwijk!