• Martinidogshow –  Groningen, 2 maart 2024
  • Winnershow – Leeuwarden, 1 december 2024
  • Kerstshow KC Nijmegen – Gorinchem, 8 december 2024

Basis Veldwerk Test

een nieuwe test…..voorlopig alleen voor staande honden

Veldwedstrijd organiserende(ras)verenigingen hebben statutair het behoud en de verbetering van het ras verankerd, onder meer als het gaat om de natuurlijke jachteigenschappen. Voor de staande hond betekent dit, dat de hond qua bouw en motoriek geschikt moet zijn voor het werk en moet beschikken over jachtpassie, de wil om voor te staan en een goed karakter. Mede aan de hand daarvan kan tot een selectie van zo geschikt mogelijk fokmateriaal worden gekomen.

Veldwedstrijden zijn het middel bij uitstek om de staande hond op deze eigenschappen te testen, met als doel behoud van goede staande honden en daarmee de weidelijkheid tijdens de jacht. Daarbij is het tevens zaak om het raseigen karakter van de verschillende staande hondenrassen in stand te houden. De resultaten van (jeugd)veldwedstrijden geven de rasverenigingen een goed en waardevol beeld van de stand van de jachteigenschappen van het betreffende staande hondenras.
Om in een vroegtijdig stadium na te gaan welke honden in potentie talent voor dit spel op de wind hebben is de Basis Veldwerk Test (BVT) ontwikkeld met als doel inzicht te krijgen in de natuurlijke aanleg van de jonge staande hond.

Het is voor alle duidelijkheid géén instructiedag en ook géén veldwedstrijd, maar een test waarbij de aanleg van de staande hond wordt beoordeeld, waarbij met het goed gevolg afleggen van de Basis Veldwerk;Test voorrang kan worden verkregen voor inschrijving;bij de jeugdveldwedstrijden.

Alle staande honden (dus rubriek A, B en C) kunnen zich via MyOrweja inschrijven voor deze test. De in te schrijven staande hond dient ingeschreven te zijn in het Nederlands Honden Stamboek (NHSB) van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland (of de inschrijving  moet bij het NHSB aantoonbaar zijn aangevraagd), dan wel in een ander door de FCI erkend rashondenstamboek, indien de eigenaar niet woonachtig is in Nederland. Op de dag waarop de BVT plaatsvindt, moet de staande hond de leeftijd van 9 maanden hebben bereikt en mag deze niet ouder zijn dan 24 maanden.

Tijdens de uitvoering van de Basis Veldwerk Test wordt door 2 keurmeesters in een loop van 5 tot 10 minuten beoordeeld of de hond voldoende initiatief en jachtpassie toont, of deze niet schotgevoelig is èn wordt er gekeken naar het contact tussen de voorjager en de hond.

Dit najaar zullen drie veldwedstrijd organiserende verenigingen een BVT organiseren. Raadpleeg hiervoor de veldwedstrijdkalender. Aan het eind van het seizoen zullen de georganiseerde BVT’s worden geëvalueerd en waar nodig zal het voorlopig reglement worden aangepast. In het voorlopig BVT reglement kunt u exact lezen wat de bedoeling is, waaraan moet worden voldaan, als ook hoe vaak u met uw hond kan meedoen.

Voor meer informatie gelieve contact op te nemen met Elly ’t Lam: Tel. tel: 0168-464719, E-mail: elly.tlam@gmail.com