Workshop Mantrailen

Op zondag 21 april 2019 organiseren wij (enkel) voor onze leden een ontzettend leuke workshop, namelijk Mantrailen. In samenwerking met Marjolein Rietkerken van Dogpassion gaan we deze dag op de Galderse Heide te Breda met onze Gordon Setters aan de slag.

Mantrailen wat is dat nu precies?

Honden gebruiken van nature hun neus om te zoeken naar voedsel, voor het onderzoeken van geuren van andere honden en dieren, enz. Door training en oefening kunnen honden met hun goed werkende neus ook een geurspoor van een mens volgen. Ze hebben de capaciteit om mensen van elkaar door diens geur te onderscheiden.

Als mens verlies je continu een specifiek eigen, persoonlijke geur. Als je loopt vormt deze geur een geurpad of geurspoor. Mantrailing is een vorm van speuren door honden waarbij ze een specifiek persoon kunnen “opsporen” door diens geurpad te volgen van waar hij/zij weggelopen is tot aan waar hij/zij zich bevindt. Doordat honden stereo kunnen ruiken en tegelijk kunnen in-en uitademen en de geur in de hersenen verwerken, bepalen ze de looprichting van een persoon. Ze kunnen dus ruiken in welke richting de persoon vertrokken en gelopen is. Het is echter voor een hond topsport om uit misschien wel duizenden geuren die hij op straat of in het bos tegenkomt steeds weer die ene specifieke geur van die persoon te filteren die hij moet opsporen. Het blijft bijzonder dat een hond dit toch kan en het geurspoor van mensen zelfs na uren nog kan volgen.

Naast geuropname door beide neusgaten, met ieder zijn eigen verwerkingsroute, kan een hond ook geur opnemen met zijn mond. Achter de hoektanden bevindt zich een orgaantje dat vooral gevoelig is voor het opnemen van pheromonen geur – het vomeronasaal orgaan. Ziet u wel eens een reu ‘smekken’ als hij urine van een teef onderzoekt? Dat is een voorbeeld van het opnemen van geur via de mond. Naast de pheromonen tast een hond met zijn geurpapillen in de mond ook zijn tegenstander af, dit noemen we in de gedragsleer ‘tongelen’. Tongelen is dus een fenomeen om de ander die je tegenkomt te ruiken en vooral diens emotie af te tasten.

Speuren is ontzettend leuk om samen met je hond te doen en, als je het goed traint en lang genoeg met je hond beoefent, kun je met speuren zelfs mensenlevens redden en vermiste personen zoeken. Maar dit is alleen weggelegd voor de allerbeste speurneuzen en vooral na vele jaren oefenen en trainen.

De hond krijgt tijdens de workshop een geurartikel aangeboden van de persoon die hij zoeken mag. Daarna gaan we uit van de natuurlijke instincten van de hond. We hoeven hem niet te leren ruiken, dat kan hij al, hij heeft immers een neus. Wat we de hond wél gaan leren is zich te concentreren op één geur, keuzes maken en leren omgaan met verschillende situaties en weersomstandigheden.

Als eigenaar loopt u niet verveeld achter een trekkende hond aan, u bent onderdeel van een hardwerkend duo. U zult leren de lichaamstaal van uw hond te lezen, herkennen waar geur heen trekt en u puzzelt mee op momenten dat uw hond het spoor even bijster is. Tijdens deze workshop worden steeds 3 verschillende rollen vervuld, waarbij je niet alleen met je eigen hond aan de slag gaat, maar ook actief betrokken wordt bij het leerproces van anderen.

De rollen tijdens de workshop zijn:

• Handler van je eigen hond
  • spoorloper voor een ander team
  • observeren van een werkende combinatie of bemannen van bivak (zodat wachtende honden niet onbeheerd achter blijven)

De workshop duurt ongeveer 1,5 uur op basis van 3 deelnemende honden.
Deze dag worden er 3 x 3 sessie van 1,5 uur georganiseerd.

Hieronder de tijden, waarop de sessies zullen plaatsvinden:

• 10:30 – 12: 00 uur
  • 12:45 – 14:15 uur
  • 14:45 – 16:15 uur

Let op! U kunt bij inschrijving een voorkeurstijd opgeven, echter kunnen wij deze niet 100% garanderen in verband met de beperkte beschikbaarheid per sessie. Wij doen ons best hier zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Klikt u hier om een filmpje te zien van een Gordon Setter, die voor het eerst een persoon gaat zoeken.

Deze workshop kost € 32,50 per combinatie.
Dit dient u voor deelname aan ons over te maken (bedrag dient uiterlijk 19 april op onze rekening te staan).
U ontvangt een bevestiging van ons enkele dagen na insturen van het online inschrijfformulier, hierin staat waar u het bedrag naartoe kunt overmaken.

INSCHRIJVEN? KLIK HIER

VOL IS VOL!!